O lopovu, Mamonu i nebu (Lk 16,1-13)

Isusova poruka o nepoštenom upravitelju zbunjuje. Kako se može pohvaliti doslovce lopov i prevarant?

Kako shvatiti Isusov govor pred apostolima, koji su sve ostavili i pošli za njim, u kojem Učitelj pohvaljuje prevaranta? Ovo je uistinu grozno! Tko bi od vas poželio imati takva radnika? Sigurno bi mu dao otkaz u istom trenutku. Čujte, Isus pohvaljuje lika koji se igra sa svojim poslodavcem i koji je potpuno neiskren. Koja je poruka ovog odlomka? Krasti, jamiti, raditi sve u svoju korist, uhvatiti priliku dok je vruće? Zasigurno to nije tako!

U Isusovoj je priči važno shvatiti da je taj čovjek prevarant, ali on dobro zna što želi. Mi često ne znamo što želimo! Isus to zna i kaže: Pogledajte kako svi lopovi i prevaranti znaju što žele. Oni imaju cilj: posjedovati, imati novce. Sinovi su ovoga svijeta snalažljiviji prema svojima od sinova svjetlosti. Isus stavlja naglasak na snalažljivost nepoštenog upravitelja, ali grijeh osuđuje. Snalažljivost (grč. fronimos) može se također prevesti kao razboritost. Da, taj čovjek je učinio nešto razborito za sebe i svoju obitelj! Neka nam to bude poticaj.

To je priča upućena nama, sinovima svjetlosti. Mi to zaboravljamo. Idemo za Isusom, ali nažalost češće gledamo tamu, nego svjetlost koja ide pred nama. Isus je svjetlost svijeta (usp. Iv 8,12). Kao što su apostoli, prije nego što su upoznali Isusa, bili u potrazi za zaradom i posjedovanjem tako se i mi često znamo zagledati u Mamona (novac, dobit, imetak). Njega stavljamo u središte i njemu sve podređujemo. Netko će reći: No, dobro, ali kako ćemo živjeti bez novaca? Odgovorit ću: Doista, ne da se živjeti bez novaca, ali ne smije se živjeti za novce! Mamon je aramejski izraz za bogatstvo, novac, ali može biti i personifikacija pohlepe za materijalnim dobrima. Mamon može postati bog kojemu se čovjek klanja i u kojega polaže ufanje. Mamon za čovjeka može postati prividna hrid. Vrlo brzo čovjek izgubi svoju slobodu i postane slugom i robom (grč. dulos) Mamona, koji mu sve oduzima. Sjetimo se samo prethodnog poglavlja i rasipnog sina. Upravo njega je Mamon dokrajčio, sve mu oduzeo pa čak i ljudsko dostojanstvo (usp. Lk 15,11-32). Možda bi se svatko od nas trebao zapitati: Budući da sam sin svjetlosti, za čime najviše tragam u životu? Kome ili čemu služim?Najčešće je tako da želimo isključivo posjedovati, imati misleći: Bit ću sretan! To nije istina. Osobno sam se osvjedočio da sam najviše blagoslova i otvorenih srdaca prijatelja osjetio kada su mi džepovi bili prazni, kada ništa nisam tražio.

Ovo još nije kraj Isusove priče. Sada slijedi još teži dio za shvatiti. Napravite sebi prijatelje od nepoštena bogatstva (od Mamona) pa kad ga nestane da vas prime u vječne šatore. Što mislite o tome? Dosta je komplicirano. No, kako bi nam bilo lakše shvatiti i taj dio, sjetimo se rimskog satnika koji je bio jako dobar i za svoj novac izgradio je sinagogu za Židove. Imao je na smrt bolesnog slugu kojeg je jako cijenio. Zbog toga su mu Židovi bili zahvalni i zauzimali su se kod Isusa za ozdravljenjem njegova sluge (Lk 7,1-10). Sjetimo se i još jednog događaja iz Knjige o Tobiji. Otac je poučavao svojega sina ovim riječima: Dijeli milostinju od svoga dobra: kada dijeliš neka ti oko ne bude stisnuto. Imaš li malo, daj malo. Jer dobar polog spremaš sebi za dan potrebe. Udijeljena milostinja oslobađa od smrti i ne dopušta da odeš u mrak (Tob 4,7-10).

Sada sve stavimo na jedno mjesto. Što ima s nama nepošten upravitelj i Mamon? Prije svega shvatimo što želimo. Naš je cilj nebo! Danas trebaš još više u sebi probuditi čežnju za nebom i za očevim zagrljajem. Budi snalažljiv poput onog prevaranta iz prispodobe. Učini sve najbolje poradi svojega spasenja. Ne klanjaj se Mamonu i ne budi navezan ni na kakav način na novac, nego ga daruj drugima, makar to bila i jedna lipa. Tvoja sreća ne ovisi o bogatstvu ne zemlji, nego o blagu koje si spremaš na nebu. Bog neće te pitati kakav si automobil vozio, nego koliko si ljudi u njemu vozio. Bog te neće pitati kakva ti je bila kuća, nego koliko si ljudi u nju primio.

Zanima te i ovo?